قالب وردپرس

دانشمندان نقش جدید تالاموس را کشف کردند

دانشمندان نقش جدید تالاموس را کشف کردند::

تالاموس قسمتی کوچک در مرکز مغز است که احتمالا پیام­ های ارسالی از گوش، چشم، دهان و پوست ما را دریافت کرده و به منظور پردازش آنها به دیگر قسمت­ های مغز می­ فرستد. اما پژوهشی جدید نشان می­ دهد که نقش این قسمت از مغز، تنها انتقال اطلاعات نبوده و در رفتارهای شناختی مثل تصمیم­ گیری و تمرکز نیز نقش دارد.

دانشمندان نقش جدید تالاموس را کشف کردند

اگر ما بتوانیم تمام قابلیت­ های تالاموس در انسان را متوجه بشویم، می­ توانیم در درمان اختلالات مغزی، از اسکیزوفرنی گرفته تا بیخوابی پیشرفت­ هایی صورت بدهیم. محققان مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک پس از آزمایشات خود بر روی موش ­ها و انجام شبیه­ سازی­ های کامپیوتری دریافتند که نه تنها تالاموس در مغز سیگنال­ ها را مخابره می­ کند، بلکه در همین حین ارتباطات نورونی را نیز تقویت می ­کند. تقویت­ شدن ارتباطات نورونی به ما کمک می­ کند که در مواقع تصمیم­ گیری تمرکز خود را بیشتر بر روی چه چیزی معطوف کنیم؛ این بدین معنی است که تالاموس نقش بسیار مهم­تری در زندگی روزمره ما ایفا می­ کند.

از محققان این پژوهش، مایکل هلاسا در این باره گفت:

« مطالعات ما این نوید را می­ دهد که تالاموس میانی، در زمان بهره جستن مغز از خاطرات قبلی برای تصمیم­ گیری درست، عامل ایجاد ارتباطات بین نورون ­ها می ­باشد.»

تیم تحقیقاتی به منظور درک نحوه تعامل بر روی دو قسمت تالاموس یک موش، آزمایشاتی انجام دادند.

این دو قسمت به شرح زیر است:

قشر جلویی که مسئول بررسی خاطرات و تصمیم ­گیری می ­باشد و تالاموس میانی که قسمتی بزرگ در داخل تالاموس می­ باشد.

دراین آزمایش،موش بافلاش نوروصدا،که بعداز آن پاداش(غذا)به همراه بود و بخاطر آوردن این تجربه،آزمایش می ­شد.

محققان با تزریق پروتئین­ های حساس به نور به این دو قسمت تالاموس، سعی در تحریک مصنوعی آن داشتند.

محققان دریافتندکه باافزایش فعالیت قسمت میانی تالاموس جانور،قدرت انتخاب درست براساس آموزش­ های قبلی بالاتررفته بود.

اشتباهات موش در زمان تشخیص محرک غذا به میزان ۲۵ درصد کاهش یافته بود.

امازمانی که فعالیت قشرجلویی بیشترشده بود،توانایی موش درتشخیص محرک غذابه میزان قابل توجهی کاهش یافته بود.

این بدین معنی است که ارتباطات نورون­ ها درزمان تصمیم­ گیری بصورت همزمان بسیاربالارفته و تداخل نورونی ایجادشده است که موش رادرتصمیم­ گیری دچارمشکل کرده است.

دانشمندان نقش جدید تالاموس را کشف کردند

مشاهدات این آزمایش نشان می­ دهد که با افزایش سطح فعالیت تالاموس میانی، پستانداران می­ توانند که نورون مناسب را با توجه به موازه انتقال اطلاعات به موقعیت برای تصمیم ­گیری انتخاب کند که نقش تالاموس را از یک دروازه معمولی انتقال اطلاعات تا یک راهنما برای تصمیم گیری ارتقا می­ دهد.

البته نتایج این تحقیقات فقط بر اساس آزمایشاتی بر روی موش به دست آمده است.

پس تازمانی که نتایج فوق درانسان نیزتکرار نشود،نمی­ توان باقطعیت در این مورد اظهار نظر کرد.

امااگریافته ­های فوق درانسان نیزصدق کند،می­ تواند درنحوه درمان اختلالات درزمینه تمرکز،مانند بی­ خوابی و اسکیزوفرنی کمک کند.

برای مثال، اگر برای مشکلات خواب و یا موارد خاص روانی، تشخیص کمبود تمرکز داده شود، امکان این وجود دارد که ما بتوانیم نحوه کارایی تالاموس را ارتقا داده و این اختلالات را کنترل و درمان کنیم.

هلاسا اضافه کرد:

«این کشف،نقش تالاموس درمشکلات شناختی رانشان می ­دهد که بابیماری­ های بامنشا مشکلات ارتباط نورونی درقشرمذکور همراه است.

نتایج مااین نظریه راپشتیبانی می­ کند که می ­توان مفهوم شناخت رابصورت کلی باتنظیم فعالیت تالاموس ارتقاداد.»

منبع: sciencealert.com – bigbangpage.com